Semmeldags

Jag upptäcker fler och fler nyheter för mig. Det är förståss gamla traditioner som förts vidare i generationer, men för mig är det nytt. Härmomdagen kom pappa hem med stora bullar fyllda med grädde. de kallas Semlor och är jättekladdiga att äta.



Men oj, så goda!!!

       

Men man får vara lite försiktig. En av våra gamla kungar, Adolf Fredrik föråt sig på semlor och dog på fettisdagen den 12 februari 1771. Det skall inte jag göra... 
Fettisdagen var den sista dagen innan fastan. Därför bullade man upp och åt riktigt mycket innan man skulle fasta i sju veckor innan påsk. Men det var på den tiden då folk tog det där med religionen på allvar....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0